Mad i dagplejen - 11 mdr.

14. april 2010

Alder:
11 mdr.

Mad i dagplejen - 11 mdr.

Hej Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig ang. vores søn William, som nu nærmer sig 11 mdr.

W er nu startet dagpleje. Han har fået en dagplejemor, som er både sød og omsorgsfuld og han er tydeligt tryg ved hende. Men desværre er jeg meget bekymret for den kost hun serverer. Jeg er endnu ikke startet arbejde, så har været med nogle dage og har derved set, hvilken mad hun tilbyder min søn.

Den første dag fik han tilbudt et stykke rugbrød med leverpostej og ikke andet. Jeg gik denne dag hjem og var meget ked af det, da jeg er bekymret for Ws sundhed. Vi plejer selv at varriere hans kost meget, feks rugbrødshapsere til frokost med forskelligt pålæg samt f.eks. avocadomos, øllebrød el andet som supplement, da W har svært ved at blive mæt nok af rugbrød alene (bliver træt før han bliver mæt). Har talt med dagplejemoderen om dette, men tror hun har svært ved at ændre på de indgroede vaner. Hun har været dagplejemor i 38 år!

Hun er nu begyndt at give ham øllebrød, men giver ham så kun det istedet for fortsat at træne med rugbrødshapsere. Har desuden indtryk ...

Annonce

... af, at hun kun serverer frugt og grønt i ringe omfang. Hun serverer ofte æblebåde samt tørt knækbrød til formiddagsmad. W har endnu svært ved at tygge æblebåde, det ender på gulvet. Foreslog derfor at rive æblet, hvilket hun gjorde, men W spiste kun få skefulde og næste dag tilbød hun det slet ikke, så da fik han kun det tørre knækbrød.

Dagplejemoderen vil gerne gøre det så godt, men jeg fornemmer det er meget svært for hende, da hun ikke har den store viden om sund mad til småbørn, vidste feks ikke, at der skal tilsættes fedt i maden til børn under 1 år.

Jeg føler vi er i et stort dilemma ! Vi er meget glade for hendes omsorgsfulde måde at behandle vores søn på, men er samtidig bekymret for hans ernæringstilstand (er i forvejen en slank dreng, vejer 9 kg og måler 79 cm). Problemet er, at det er svært at finde en anden i området og vi har jo heller ingen garanti for, at hun serverer en bedre kost.

Har du et forslag til hvad vi kan gøre ?? Kan vi samlet set give ham nok næring hvis vi er ekstra omhyggelige herhjemme ?

Mange hilsner fra
den bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder