Brev:
Mad i dagplejen - 11 mdr.
14. april 2010
Alder:
11 mdr.
Mad i dagplejen - 11 mdr.
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. vores søn William, som nu nærmer sig 11 mdr.
W er nu startet dagpleje. Han har fået en dagplejemor, som er både sød og omsorgsfuld og han er tydeligt tryg ved hende. Men desværre er jeg meget bekymret for den kost hun serverer. Jeg er endnu ikke startet arbejde, så har været med nogle dage og har derved set, hvilken mad hun tilbyder min søn.
Den første dag fik han tilbudt et stykke rugbrød med leverpostej og ikke andet. Jeg gik denne dag hjem og var meget ked af det, da jeg er bekymret for Ws sundhed. Vi plejer selv at varriere hans kost meget, feks rugbrødshapsere til frokost med forskelligt pålæg samt f.eks. avocadomos, øllebrød el andet som supplement, da W har svært ved at blive mæt nok af rugbrød alene (bliver træt før han bliver mæt). Har talt med dagplejemoderen om dette, men tror hun har svært ved at ændre på de indgroede vaner. Hun har været dagplejemor i 38 år!
Hun er nu begyndt at give ham øllebrød, men giver ham så kun det istedet for fortsat at træne med rugbrødshapsere. Har desuden indtryk af, at hun kun serverer frugt og grønt i ringe omfang. Hun serverer ofte æblebåde samt tørt knækbrød til formiddagsmad. W har endnu svært ved at tygge æblebåde, det ender på gulvet. Foreslog derfor at rive æblet, hvilket hun gjorde, men W spiste kun få skefulde og næste dag tilbød hun det slet ikke, så da fik han kun det tørre knækbrød.
Dagplejemoderen vil gerne gøre det så godt, men jeg fornemmer det er meget svært for hende, da hun ikke har den store viden om sund mad til småbørn, vidste feks ikke, at der skal tilsættes fedt i maden til børn under 1 år.
Jeg føler vi er i et stort dilemma ! Vi er meget glade for hendes omsorgsfulde måde at behandle vores søn på, men er samtidig bekymret for hans ernæringstilstand (er i forvejen en slank dreng, vejer 9 kg og måler 79 cm). Problemet er, at det er svært at finde en anden i området og vi har jo heller ingen garanti for, at hun serverer en bedre kost.
Har du et forslag til hvad vi kan gøre ?? Kan vi samlet set give ham nok næring hvis vi er ekstra omhyggelige herhjemme ?
Mange hilsner fra
den bekymrede mor